Wat zijn monofase, 3-fase 3 * 230V en 3-fase 3 * 400 + N elektrische netten

Een monofasig elektriciteitsnet is een type elektrisch distributiesysteem dat één fase wisselstroom (AC) gebruikt om elektrische apparaten en toestellen van stroom te voorzien. Dit type systeem wordt vaak gebruikt in woningen en kleine commerciële omgevingen, waar de stroomvraag relatief laag is.

Een driefasig elektriciteitsnet daarentegen gebruikt drie fasen wisselstroom om elektriciteit te distribueren. Dit type systeem wordt vaker gebruikt in grotere commerciële en industriële omgevingen, waar de vraag naar stroom groter is. De drie fasen van wisselstroom worden in de tijd ten opzichte van elkaar verschoven, wat helpt om de belasting in evenwicht te houden en de efficiëntie van het systeem te verbeteren.

De spanning van het elektriciteitsnet verwijst naar het potentiaalverschil tussen de twee polen van de wisselstroom. In een monofasig elektriciteitsnet is de spanning meestal 230V, terwijl in een driefasig elektriciteitsnet de spanning meestal 400V is. In sommige gevallen bevat het driefasige elektriciteitsnet een neutrale draad, aangeduid met de "+ N" in de beschrijving. Deze neutrale draad biedt een gemeenschappelijk referentiepunt voor de drie fasen van wisselstroom, waardoor de elektriciteit efficiënter kan worden verdeeld.

Hoe snel kan het voertuig opladen?

Als algemene regel geldt dat een hoger laadvermogen leidt tot een kortere laadtijd. De laadsnelheid van het voertuig hangt af van verschillende factoren. De laadsnelheid wordt daarom bepaald door de meest beperkende factor:


Stroomnet

De spanning van het elektriciteitsnet in huis/gebouw bepaalt hoe snel je het voertuig kunt opladen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 400V en 230V, evenals het aantal fasen, eenfasig of driefasig.

Vermogen van het abonnement

Naast de mechanische beveiliging via bestaande elektrische apparaten, kan het abonnement dat je hebt afgesloten met de beheerder van het elektriciteitsnetwerk het vermogen van het opladen beperken tot een bepaalde drempel, op straffe van een stroomonderbreking van je installatie. In het geval van een driefasige elektrische installatie met een onderschreven abonnement van 16KvA bijvoorbeeld, zelfs met de installatie van een stroomonderbreker van kaliber 40A aan de kop van de terminal, moet u het vermogen van de terminal beperken om te voorkomen dat uw algemene distributie wordt onderbroken door de netwerkbeheerder, wat zich uit in de onderbreking van de meter van de abonnee.


stroomonderbreker

De capaciteit van de stroomonderbreker bepaalt de hoeveelheid energie die door de stroomonderbreker naar het laadstation kan gaan. De grootte van de stroomonderbreker wordt aangepast aan je elektrische installatie en bepaalt het vermogen dat beschikbaar is voor het opladen. Als de stroomonderbreker een lagere nominale waarde heeft dan de laadterminal ondersteunt (32A enkelfasig / driefasig), zal dit het maximale laadvermogen beperken.

Laadkabel

De capaciteit van de laadkabel kan de laadsnelheid beperken als de nominale stroom lager is dan andere factoren die in deze lijst zijn vermeld. Er zijn verschillende versies, variërend van 16 A enkelfasig tot 32 A driefasig.



On-board lader

De efficiëntie en de grootte van de ingebouwde lader in je auto zijn bepalend voor de laadsnelheid. De meest gangbare maten van boordladers liggen tussen 3,3 kW en 22 kW. De laadkabel wordt aangesloten op de boordlader die de energie vervolgens omzet in energie voor de batterij van de auto.

Andere factoren kunnen de laadsnelheid beïnvloeden, zoals de buitentemperatuur, de toestand van de batterij en vermogensverlies tijdens het laden.

Om het hoogst mogelijke laadvermogen te verkrijgen, moet er dus rekening worden gehouden met de volgende factoren: het elektriciteitsnetwerk, het vermogen van het onderschreven elektriciteitsabonnement, de rating van de stroomonderbreker, het type laadstation, de laadkabel en het type boordlader van het voertuig.

Zaptec laadstations ondersteunen het laden op TT, TN-S en TNC-S en IT (niet van toepassing voor Frankrijk) 32A installaties in eenfase en driefase.

Eco-modus

Eco mode gebruikt historische prijsgegevens van Nord Pool om ervoor te zorgen dat het opladen plaatsvindt wanneer de elektriciteit goedkoper is. Voeg via de Zaptec app details toe over wanneer je je voertuig meestal moet opladen en hoeveel stroom je nodig hebt.
De Eco-modus in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland gebruikt de huidige prijzen van Nord Pool in plaats van historische prijsgegevens.

Als het gebruikspatroon op sommige dagen hiervan afwijkt, kun je de slimme Eco-modus eenvoudig uitschakelen via het Zaptec-portaal of de Zaptec-app en de normale laadmodus gebruiken.


Je kunt de Eco-modus regelen door de starttijd en de minimale energie (kWh) in te stellen in het Zaptec-portaal of de Zaptec-app.


De Eco-modus is inbegrepen in alle soorten huishoudelijke installaties, inclusief Zaptec Go-installaties.

Heb je geen antwoord gevonden?

Ons team is slechts een e-mail van je verwijderd en staat klaar om je vragen te beantwoorden

  • Wattify BV
    BE0777.610.990
    Kriephoekstraat 25
    9230 Wetteren, België
  • Volg ons